Klik-Klik..

Tuesday, August 12, 2014

Buat Bidadari Syurga Mama yg Tersayang... Aisyaa Darmia Bt Ayazi..

Assalamualaikum..

Malam ini baru tergerak rasa hati ingin menaip saat-saat terakhir bersama Arwah..Untuk makluman Arwah anak saya yg ketiga (10 bulan) telah kembali kerahmatullah pada 9/7/2014 bersamaan 11 Ramadhan 1435...
Air mata saya laju start dari saya tulis tajuk lagi..Ya Allah..sebenarnya saya terlalu rindukan Arwah..

2 hari sebelum Arwah pegi..iaitu masa besday saya (7/7/2014)..tetiba tepat jam 12 malam arwah bangun..kakak2 dia yg lain pun bangun..Mama happy sbb papa kta anak2 nk wish besday mama la tu..Sejak hari tu arwah sgt manja dengan saya..semuanya nk saya..sya jauh sikit jer menangis2 mcm org buat dia..kadang tu kalau saya masuk toilet jenuh bergegas2 sebab dgr dia melalak kuat..Bila saya dh pegi kt dia..ok jer diam...sengih..dia asyik padang muka saya, papa dia & kakak2 dia..tapi kitorng tak pernah terpikir benda buruk yg akan terjadi..Sebab arwah sgt aktif & sihat..

Sehari sebelum arwah pergi iaitu sehari selepas besday saya (hari kejadian)...
Pagi hantar kepengasuh..arwah bangun awal..terkejut saya sbb sya baru sudah mandi tengok dia dh senyum..tp sya soh dia dok diam2 sebab sya nk solat..Dia ok..main sambil mulut bunyi2..Otw gi hantar dia kepengasuh dia asyik pandang muka kami sorg..sampai saya ada tegur husband ckp..papa ni ada hutang ngan mia ka?? ca tgok..dia pandang papa cam papa ada hutang dgn dia..Ya Allah..rupanya itu la pandangan terakhir Arwah buat kami..(lagi laju airmata saya )...

Masa saya serahkan dia pd pengasuh..dia nangis sgt2..saya pun heran napa mia nangis sgt ni..saya ckp pd husband.."Mama berat la nk tinggal Mia"..tp terpaksa jgk tinggal sbb saya kerja..Sya pegi pujuk2 dia cium2 dia..baru dia diam..dia ok..saya hantar jam 8.00am..Jam 11.15 sya dapat panggilan yg amat sya takut..sepanjang jln dr opis kerumah pengasuh..mulut saya tak henti berdoa..jgn la jd apa2 kt anak saya..Tp sedihnya..saya tak sempat tgok anak saya..pengasuh dh bwa kehospital Sultanah Bahiyah..Ya Allah..Sepanjang jln kehospital..Airmata saya laju..Sampai dikecemasan..saya dh tak peduli org..saya lari sekuat hati sambil tya mna bby saya..mana bby saya Aisya Darmia!!..terus sya dengar ramai suara tgh memanggil2 saya..tp saya terus kaku bila suara2 yg panggil saya adalah dri dlm bilik Zon Merah...Zon kritikal..Ya Allah!!!...Sya lari terus tp ditahan sbb tak dibenarkan tgok arwah..Sya & husband hanya menangis dipintu bilik. Bila doktor panggil saya terus jd tak kuat utk menatap arwah dgn wayar penuh dibadan..saya hanya menangis..menangis..dan menangis..Husband saya lagi tak terkata..Dia lagi lemah dr saya..Ya Allah,,

Masa doktor dtg jumpa kami..ayat yg keluar dr mulut doktor adalah "Puan & encik kena sabar yer..puan kena terima bila2 masa sja..sbb anak puan sgt kritikal.."..Ya Allah!! saya terus terduduk..Ujian apa ini Ya Allah yg saya terima di bulan yg Mulia ini Ya Allah..pd mulanya mmg berat sya nk terima..sya menyalahkan diri saya sendiri..Sya tak dpt menjaga Amanah Allah ini sampai hujung nyawa saya..Tp selepas solat..& mak..kakak2..adik2 semua dtg baru pelan2 saya jd kuat..saya redha dengan ujian Allah ini buat saya dan husband..

9/7/2014 (Rabu)..Tarikh yg tak akan sya lupakan sampai bila-bila..Tarikh Arwah dijemput Ilahi..
Start pkul 12.15 am..doc dh suruh saya jgn jauh dr Arwah..sya & husband sentiasa ada tepi dia utk baca Yassin..sampai la masuk subuh..Buka puasa saya hnya minum air..sahur pun sama...tido apatah lagi..Sya tinggalkan arwah kejap pd husband sbb sya nk gi mandi & solat..Lepas tu sya bergilir dgn husband..lebih kurang pukul 10..sya kluar  dr wad kejap..pukul 10.15 doc terus col ckp Arwah dh tenat..Ya Allah..berlari saya masuk balik..mmg sya tgok mesin2 hayat Arwah makin lama..makin perlahan..sampai semuanya menjadi kosong..0...0..0...Sya dah tau yg anak sya dah tiada..doc cek & geleng kepala pd sya..Ya Allah..Sya terus meraung memanggil nama Arwah..sya peluk tak nk lepas dia..Doc cabut mesin hayat tepat jam 10.42am..Innalillahiwainnailaihirojiun..Anak mama dah kembali kepada penciptanya..

Malam.Alhamdulillah...selepas solat Isyak Arwah selamat dikebumikan,..

Bermula dari hari itu..air mata mama pasti akan jatuh selepas solat..sebelum tido..Terbayang2 wajah arwah..senyum arwah..tangis arwah..bau masam arwah..Kakak2 arwah turut terasa kehilangan arwah..Kakak zarra tak henti tya "mama, Aisyaa Darmia sapa jg"..napa boh aisyaa darmia dlm tanah??.. tak kotoq ka aisyaa darmia..?? tak gelap ka dia??..Ya Allah..peritnya mama nk jawab semua tu..Mama hya boleh bg jawapan yg adik mia Allah yg jaga sbb adik mia baikk sangat. Kakak Icha pulak pd awal jd sgt pendiam..tak nk tido dgn Mama..nk pegi umah Ngah nya aja..Lepas dh balik umah sendiri dia asyik ckp rindu adik mia..kakak mimpi Mia..Ya Allah..sabar ya kakak..adik Mia dh bahagia dh kt sana..

Syawal tahun ini amat terkesan dihati kami sekeluarga..Tahun pertama sepatutnya Mia meraikan Hari Raya tp jadi Tahun pertama kami kehilangan dia..Husband sgt2 terkesan..dia tetap belikan baju Raya buat arwah..sampaikan time saya packing baju nk balik kg..Baju Arwah yg dia ingat dan pesan byk2 kali takut saya lupa..Ya Allah...!!

Hingga saat ini Mia tetap menjadi kesayangan kami seluruh keluarga..kesayangan mak/ayah & mertua..kakak2 adik2..ank2 sedara semuanya sayang Mia..Mia bidadari syurga Mama & Papa..Damai anakku disana..Mam tak putus berdoa moga kita ditemukan diJannah kelak..& bertemu didalam mimpi mama..

ALFATIHAH...


**Untuk makluman..sya belum bersedia untuk kongsi apa punca kematian anak saya..sya hanya boleh beritahu terdapat pendarahan pd kepala ank saya ..itu sja..Hanya Allah yg tahu perasaan saya..








AISYAA DARMIA BT AYAZI
08/09/2013 - 09/07/2014 (11 RAMADHAN 1435)
10 BULAN 1 HARI..



4 comments:

lovelywa said...

Salam Takziah buat Ieda sekeluarga..walaupun sy baru je tau slps entry nih..moga Ieda terus kuat dan tabah menghadapi hari2 yang mendtg..

Gieyana said...

b strong ka beb..Allah menyayangi arwah..aku tahu hg kuat demi hari2 mendatang..

Hernee Nazir said...

takziah ida..laju air mata saya baca cerita mia..Allahu.. semoga ieda, hubby n family kuat utk hadapi ujian Allah.. kita senasib punya seorang anak syurga.. sempga anak2 kite akan bantu kite di sana.. be strong! Allah ada!

Adlin Mohamad said...

menitis air mata
tarikh memang xkan dilupa
damai la bidadari syurga di sana
punca terjadi di rumah pengasuh sangat2 nak tau sgt2 apa punca sebenar ..

sabar dan redha zieda ..